Přehled učiva hudební nauky
1. ročník – 1. pol.
- notová osnova
- houslový klíč - G klíč
- hudební abeceda, noty c1 - a2, praktická orientace
- tónová délka (nota celá, půlová, čtvrťová, osminová)
- tečka za notou
- znaménka síly (p, mf, f, crescendo, decrescendo)
- celý tón, půltón
- takty 2/4, 3/4, 4/4
- posuvky (křížek, bé, odrážka, praktická orientace)
- pomlky (celá, půlová, čtvrťová, osminová)
1. ročník – 2. pol.
- znalost not g - c3
- basový klíč - F klíč
- tečka za notou prodlužuje notu o polovinu její hodnoty
- stupnice - řada 8 tónů jdoucích po sobě, mezi 3.-4. a 7.-8.tónem je půltón,
tónina - soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě
- stupnice C dur, G, F - písemná znalost, trojzvuk
- tempová označení – základní, italské názvosloví, metronom
- Bedřich Smetana (1824 – 1884) - zakladatel české národní hudby, opery
České tance, polky – Jiřinková, Bettina, Louisina…
- Antonín Dvořák (1841 – 1904) - významný český hudební skladatel, opery, Slovanské tance
- Leoš Janáček (1854 – 1928) – významný český hudební skladatel,
opera Příhody lišky Bystroušky
2. ročník – 1. pol.
- znalost not g – c3, délky not, pomlky, posuvky
- Stupnice - řada 8 tónů jdoucích po sobě, mezi 3.-.4. a 7.-8. tónem je půltón.
- durové stupnice C, G, D, A, F - praktická orientace
- ligatura
- koruna
- kánon
- repetice
- tempová označení
andante – zvolna, krokem
moderato – mírně
allegretto – poněkud rychleji, volněji než allegro
allegro – rychle
accelerando – zrychlovat
ritardando – zpomalovat
- dynamika: pp, p, mf, f, ff, crescendo, decrescendo, diminuendo
- takty a jejich taktovací schémata
- předtaktí
- polka, valčík
- koleda
2. ročník – 2. pol.
- znalost not g – c3, délky not, pomlky, posuvky
- stupnice dur : C, G, D, A, F, B, Es – písemná znalost
- mollová stupnice: 3 druhy – aiolská, harmonická, melodická
- takt 3/8, 6/8 - znalost + vytleskat
- přednesová označení
- staccato, legato, tenuto, portamento
- tečka u noty
- nástrojové skupiny symfonického orchestru; smyčcové nástroje, dechové nástroje
- Bedřich Smetana – opery, orchestrální skladby aj.
- Antonín Dvořák – opery, orchestrální skladby, Moravské dvojzpěvy aj.
- Leoš Janáček
- Bohuslav Martinů
3. ročník – 1. pol.
- stupnice – řada tónů jdoucích po sobě, v durové stupnici je mezi 3. - 4. a 7. - 8. tónem půltón
- tónina – soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě
- druhy stupnic:
durová
mollová aiolská (původní, přirozená)
mollová harmonická –zvyšuje se 7. stupeň nahoru i dolů
mollová melodická – zvyšuje se 6. a 7. stupeň jen nahoru
Durové stupnice se značí velkými písmeny, mollové stupnice se značí malými písmeny.
- znalost stupnic: dur – do 4 # a 3 b; a moll, e moll
- znalost hlavních harmonických funkcí:
T, S, D – praktická orientace ve stupnicích
- synkopa
- smyčcové nástroje, dechové nástroje
- komorní hudba, duo, trio, kvarteto, kvinteto. Znalost alespoň jednoho komorního díla B. Smetany (např. Smyčcový kvartet e moll „Z mého života“) a A. Dvořáka (např. Smyčcový kvartet F dur „Americký“).
- B. Smetana – se zaměřením na klavírní tvorbu
- A. Dvořák – se zaměřením na orchestrální tvorbu
3. ročník – 2. pol.
- stupnice durové: C, G, D, A, E, F, B, Es, As
- stupnice mollové: a, e, h, d
- kvintakord durový a mollový – písemná znalost
- triola, ligatura
- základní intervaly
- tance : polka, valčík, menuet
- lidová píseň
- Leoš Janáček
- Bohuslav Martinů
- Josef Suk
4. ročník – 1 .pol.
- stupnice: znalost stupnic dur do 5 # a 5 b, moll do 2 # a 1b
- stupnice stejnojmenné, stupnice paralelní - praktická orientace
- durový a mollový kvintakord
- základní harmonické funkce: T 5, S 5, D 5, obraty T5 - praktická orientace
- typy písní: lidová, zlidovělá, umělá klasická (F. Schubert) a populární, koledy
- A. V. Michna z Otradovic, J. J. Ryba
- tance: polka, valčík, menuet, polonéza, mazurka, furiant
4. ročník – 2. pol.
- stupnice - praktická orientace:
Dur : C, G, D, A, E, H, F, B, Es, As, Des
moll : a, e, h, fis, d, g, c
- kvintakordy a jejich obraty, písemná znalost
- intervaly čisté a velké, písemná znalost, opěrné písně
- dynamika a tempo – italské názvosloví
- hymna ČR
- hudební festivaly, Pražské jaro
- hudební baroko – J. S. Bach, G. F. Händel
- hudební klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven; J. Mysliveček
- hudební romantismus: Verdi – opera, Chopin – klavír, Čajkovskij – balet, Fibich – melodram; Český romantismus: Škroup, Smetana, Dvořák
- L. Janáček, B. Martinů, J. Suk
5. ročník – 1. pol.
- stupnice, tónina, druhy stupnic, stupnice paralelní a stejnojmenné
- znalost durových stupnic do 5 # a 5 b, mollových do 4 # a 4 b
- kvintakordy dur, moll, obraty - praktická orientace
- intervaly - čisté, velké, praktická orientace
- lidský hlas, druhy pěveckých hlasů – operní role/postavy jako příklady jednotlivých hlasových oborů
- Počátky hudby – starověk, středověk
- Renesance – počátky vícehlasu, homofonie vs. polyfonie, kánon, madrigal
Imitace – napodobení. Je to opakování motivu v jiném hlase. 1. hlas přinese motiv, ostatní hlasy jej opakují doslovně nebo se změnou.
Kánon –v podstatě imitace, ve které se do dalších hlasů přenáší vše, co bylo uvedeno v hlase prvním. Kánon může být dvou, tří, čtyř nebo i vícehlasý.
Fuga – je vrcholný útvar polyfonní. Je psána pro dva, tři nebo i větší počet hlasů.
Madrigal – nejvýznamnější druh světské vokální polyfonie ve 14. – 17. století.
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) – působil v Římě jako papežský skladatel, jeho dílo představuje vrchol vícehlasého zpěvu a capella (bez nástrojového doprovodu).
Orlando di Lasso (1532 – 1594) – skladatel pozdní renesance, byl nazýván králem hudby, jeden z nejplodnějších skladatelů všech dob (více než 2000 skladeb).
- Baroko – C. Monteverdi, J. S. Bach, G. F. Händel, A. Vivaldi – Čtvero ročních dob
- České baroko – Michna; Český klasicismus na venkově – J. J. Ryba
5. ročník – 2. pol.
- znalost stupnic : kvintový a kvartový kruh
- stupnice stejnojmenné a paralelní
- kvintakordy T5, S5, D5 a jejich obraty, písemná znalost
- enharmonické tóny
- intervaly čisté, velké a malé - písemná znalost
- Klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven; J. A. Benda, J. Mysliveček
- Romantismus: Schubert – píseň, komorní hudba; Verdi, Wagner – opera; Chopin, Schumann – klavír; Čajkovskij – balet
- Hudba 20. století – Debussy, Stravinskij, Šostakovič; Janáček, Martinů, Suk
- Populární hudba ve světě i u nás – od jazzu po současnost