Přehled učiva hudební nauky

 

 

  

1. ročník – 1. pol.

- notová osnova

- houslový klíč - G klíč

- hudební abeceda, noty c1 - a2, praktická orientace

- tónová délka (nota celá, půlová, čtvrťová, osminová)

- tečka za notou

- znaménka síly (p, mf, f, crescendo, decrescendo)

- celý tón, půltón

- takty 2/4, 3/4, 4/4

- posuvky (křížek, bé, odrážka, praktická orientace)

- pomlky (celá, půlová, čtvrťová, osminová)

 

1. ročník – 2. pol.

 

- znalost not g - c3

- basový klíč - F klíč 

- tečka za notou prodlužuje notu o polovinu její hodnoty

- stupnice - řada 8 tónů jdoucích po sobě, mezi 3.-4. a 7.-8.tónem je půltón,

  tónina - soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě

- stupnice C dur, G, F - písemná znalost, trojzvuk

- tempová označení – základní, italské názvosloví, metronom

- Bedřich Smetana (1824 – 1884) - zakladatel české národní hudby, opery

                              České tance, polky – Jiřinková, Bettina, Louisina…

- Antonín Dvořák (1841 – 1904) - významný český hudební skladatel, opery,                                        Slovanské tance

- Leoš Janáček (1854 – 1928) – významný český hudební skladatel,

opera Příhody lišky Bystroušky

 

 

2. ročník – 1. pol.

- znalost not g – c3, délky not, pomlky, posuvky

- Stupnice - řada 8 tónů jdoucích po sobě, mezi 3.-.4. a 7.-8. tónem je půltón.

- durové stupnice C, G, D, A, F - praktická orientace

- ligatura

- koruna

- kánon

- repetice

- tempová označení

      andante – zvolna, krokem

      moderato – mírně

      allegretto – poněkud rychleji, volněji než allegro

      allegro – rychle

      accelerando – zrychlovat

      ritardando – zpomalovat

- dynamika: pp, p, mf, f, ff, crescendo, decrescendo, diminuendo

- takty a jejich taktovací schémata

- předtaktí

- polka, valčík

- koleda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. ročník – 2. pol.

- znalost not g – c3, délky not, pomlky, posuvky

- stupnice dur : C, G, D, A, F, B, Es – písemná znalost

- mollová stupnice: 3 druhy – aiolská, harmonická, melodická

- takt 3/8, 6/8 - znalost + vytleskat

- přednesová označení

- staccato, legato, tenuto, portamento

- tečka u noty

- nástrojové skupiny symfonického orchestru; smyčcové nástroje, dechové nástroje

- Bedřich Smetana – opery, orchestrální skladby aj.

- Antonín Dvořák – opery, orchestrální skladby, Moravské dvojzpěvy aj.

- Leoš Janáček

- Bohuslav Martinů

 

3. ročník – 1. pol.

- stupnice – řada tónů jdoucích po sobě, v durové stupnici je mezi 3. - 4. a 7. - 8. tónem půltón

- tónina – soubor všech tónů určité stupnice použitých ve skladbě

- druhy stupnic:

      durová

      mollová aiolská (původní, přirozená)

      mollová harmonická –zvyšuje se 7. stupeň nahoru i dolů

      mollová melodická – zvyšuje se 6. a 7. stupeň jen nahoru

Durové stupnice se značí velkými písmeny, mollové stupnice se značí malými písmeny.

- znalost stupnic:  dur – do 4 # a 3 b; a moll, e moll

- znalost hlavních harmonických funkcí:

            T, S, D – praktická orientace ve stupnicích

- synkopa

- smyčcové nástroje, dechové nástroje

- komorní hudba, duo, trio, kvarteto, kvinteto. Znalost alespoň jednoho komorního díla B. Smetany (např. Smyčcový kvartet e moll „Z mého života“) a A. Dvořáka (např. Smyčcový kvartet F dur „Americký“).

- B. Smetana – se zaměřením na klavírní tvorbu

- A. Dvořák – se zaměřením na orchestrální tvorbu

 

 

 

 

 

 

3. ročník – 2. pol.

 

- stupnice durové: C, G, D, A, E, F, B, Es, As

- stupnice mollové: a, e, h, d

- kvintakord durový a mollový – písemná znalost

- triola, ligatura

- základní intervaly

- tance : polka, valčík, menuet

- lidová píseň

- Leoš Janáček

- Bohuslav Martinů

- Josef Suk

 

 

4. ročník – 1 .pol.

- stupnice: znalost stupnic dur do 5 # a 5 b, moll do 2 # a 1b

- stupnice stejnojmenné, stupnice paralelní - praktická orientace

- durový a mollový kvintakord

- základní harmonické funkce: T 5, S 5, D 5, obraty T5 - praktická orientace

- typy písní: lidová, zlidovělá, umělá klasická (F. Schubert) a populární, koledy

- A. V. Michna z Otradovic, J. J. Ryba

- tance: polka, valčík, menuet, polonéza, mazurka, furiant

 

4. ročník – 2. pol.

- stupnice - praktická orientace:

       Dur : C, G, D, A, E, H, F, B, Es, As, Des

       moll : a, e, h, fis, d, g, c

- kvintakordy a jejich obraty, písemná znalost

- intervaly čisté a velké, písemná znalost, opěrné písně

- dynamika a tempo – italské názvosloví

- hymna ČR

- hudební festivaly, Pražské jaro

- hudební baroko – J. S. Bach, G. F. Händel

- hudební klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven; J. Mysliveček

- hudební romantismus: Verdi – opera, Chopin – klavír, Čajkovskij – balet, Fibich – melodram; Český romantismus: Škroup, Smetana, Dvořák

- L. Janáček, B. Martinů, J. Suk

 

 

 

 

 

 

5. ročník – 1. pol.

 

- stupnice, tónina, druhy stupnic, stupnice paralelní a stejnojmenné

- znalost durových stupnic do 5 # a 5 b, mollových do 4 # a 4 b

- kvintakordy dur, moll, obraty - praktická orientace

- intervaly - čisté, velké, praktická orientace

- lidský hlas, druhy pěveckých hlasů – operní role/postavy jako příklady jednotlivých hlasových oborů

- Počátky hudby – starověk, středověk

- Renesance – počátky vícehlasu, homofonie vs. polyfonie, kánon, madrigal

Imitace – napodobení. Je to opakování motivu v jiném hlase. 1. hlas přinese motiv, ostatní hlasy jej opakují doslovně nebo se změnou.

     Kánon –v podstatě imitace, ve které se do dalších hlasů přenáší vše, co bylo uvedeno v hlase prvním. Kánon může být dvou, tří, čtyř nebo i vícehlasý.

     Fuga – je vrcholný útvar polyfonní. Je psána pro dva, tři nebo i větší počet hlasů.

     Madrigal – nejvýznamnější druh světské vokální polyfonie ve 14. – 17. století.

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) – působil v Římě jako papežský skladatel, jeho dílo představuje vrchol vícehlasého zpěvu a capella (bez nástrojového doprovodu).

Orlando di Lasso (1532 – 1594) – skladatel pozdní renesance, byl nazýván králem hudby, jeden z nejplodnějších skladatelů všech dob (více než 2000 skladeb).

 

- Baroko – C. Monteverdi, J. S. Bach, G. F. Händel, A. Vivaldi – Čtvero ročních dob

- České baroko – Michna; Český klasicismus na venkově – J. J. Ryba

 

 

5. ročník – 2. pol.

- znalost stupnic : kvintový a kvartový kruh

- stupnice stejnojmenné a paralelní

- kvintakordy T5, S5, D5 a jejich obraty,  písemná znalost

- enharmonické tóny

- intervaly čisté, velké a malé - písemná znalost

- Klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven; J. A. Benda, J. Mysliveček

- Romantismus: Schubert – píseň, komorní hudba; Verdi, Wagner – opera; Chopin, Schumann – klavír; Čajkovskij – balet

- Hudba 20. století – Debussy, Stravinskij, Šostakovič; Janáček, Martinů, Suk

- Populární hudba ve světě i u nás – od jazzu po současnost

 

uživatelský obsah - vždy jako poslední článek!!!

slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider slider

Kontakt

Napište nám

Facebook

Základní umělecká škola Vladimíra Ambrose

Kravařova 14
796 01 Prostějov

Tel.: +420 582 406 050
E-mail: sekretariat@zusprostejov.cz
Jméno:
Email:
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvacetjedna a jedna 
Zpráva:
Odesláním formuláře prohlašuji, že beru na vědomí zpracování osobních údajů (Informační povinnost vůči objednateli v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady 2016/679 o ochraně fyzických osob).